Undervisningstilbud

Undervisningstilbud 2015

 

Vaskedag 025 Skoletjenestens undervisningstilbud består af 9 forskellige forløb med hver deres læringsfokus og historiske oplevelser. Undervisningstilbuddene afholdes på hverdage. I weekender er der andre muligheder for spændende oplevelser og arrangementer. Nedenfor kan du læse om de forskellige undervisningsforløb.

Vi kan begynde de enkelte undervisningsforløb med at iklæde eleverne tidstypisk tøj. Klæder skaber folk, og i Andelslandsbyen hjælper det historiske tøj med at give eleverne en total oplevelse af kulturhistorien. De skal trække historien over hovedet, de bærer den på sig – og med de efterfølgende aktiviteter skal vi ikke kun tale om den. Vi skal røre den, vi skal gøre den, vi skal dufte den, og vi smage den.

Vil du vide mere, er du meget velkommen til at kontakte Aase Nielsen på

e-mail; aan@andelslandsbyen.dk

 

 

 0 – 4. Klassetrin:

 Vaskedag 001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Rebslagning, storvask og en pandekage.

Klassetrin: 0. – 3. kl.

Antal: max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur/teknologi, Madkundskab

Varighed: 3 timer

Pris: 600 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Rebslagning var håndværk, men også husflid overalt på landet, hvor børn tidligt lærte at tage del. Eleverne er med i opsætningen af reberbanen. Garnet skal snos mange gange, før den rette spænding opnås. Det færdige tovværk kan de bruge til forskellige lege. Prøv en karrusel, hoppe i bue eller prøv tovtrækning. De deltager også i gammeldags tøjvask, hvor der er nok at gøre. Da husmoderen har en travl dag med storvasken, må børnene nøjes med nem middagsmad; Pandekager, bagt på brændekomfuret.

 

Gennem leg og bevægelse tilegner eleverne sig viden om, at der skulle bruges meget reb på landet i gamle dage. De mange heste og dyr skulle tøjres og trækkes. De hører om vogterdrenge, der i en tidlig alder skulle flytte store køer. De oplever det våde, tunge vasketøj, der skal vrides og hænges til tørre. Her er det godt at kunne hjælpes ad og samarbejde. De erfarer det varme komfur, hvor det er godt at hænge våde sokker til tørre. Duften af pandekager breder sig. Alle er sultne. Sammen taler vi om, hvad er arbejdet, som de har været med til.

Mudderbasser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Hvor kommer maden fra? Besøg på Husmandsstedet

Klassetrin: 0. – 4. kl.

Antal: Max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur/teknologi, Dansk

Varighed: 1½ time

Pris; 400 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

I kommer tæt på dyr og planter. Hvad bruges dyrene til? Kan man spise en sød kanin? Er det synd at slagte grisen? Vi undersøger, hvad der vokser i urtehaven og på marken. Hvad er menneskeføde? Hvad er dyrefoder? Hvad kan de selv producere, og hvad må de købe?

Eleverne kan fortælle om dyrene og ved, hvad de bruges til. På samme måde har de fået en fornemmelse for planterne i køkkenhaven og i marken.

 

 3- 6. (7.) Klassetrin:

Brændekomfur

 

 

 

 

 

 

 

3) Arbejdets nødvendighed

Klassetrin: 3. – 6. kl.

Antal: Max 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur/teknik, Madkundskab,

Varighed: 3 timer

Pris; 600 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Vi skal bage brød i det gamle brændekomfur, som sidst på dagen nydes med nykærnet smør over en afsluttende snak om dagens oplevelser af historien. Men brødet bager ikke sig selv og smørret kærnes ikke uden en arbejdsindsats. Forløbet arbejder hen imod at give eleverne en viden om, hvordan arbejdet for føden var nødvendig på en hel anden måde, end de kender i dag.

 

Før der kan tændes op i brændekomfuret, må en gruppe sørge for brændsel til komfuret, mens andre begynder på dejen og det store æltearbejde. Andre sørger for at kærne smørret. De sidste skal sørge for at lave smørknive, så alle kan få smør på det nybagte brød.

 

Alle har således et ansvar for hver deres del af det samlede arbejde, før de til sidst kan samles og nyde de fælles anstrengelser. Man må løfte i flok, og eleverne får en fornemmelse af arbejdets nødvendighed. Før nutidens mange moderne hjælpemidler og teknologier. Alles indsats er vigtig, for at kunne få mad på bordet.

 

Eleverne får et indblik i 1930ernes dagligliv, børneliv og de anderledes forpligtelser, der hørte til. Vi taler om brug af brændekomfur sammenlignet med moderne komfurer, og om den revolution i madlavningen, som brændekomfuret oprindelig var, dengang det var nyt. Vi taler om selvforsyning, hvor alt bliver fremstillet af egne råvarer og om husflid, hvor nødvendige ting fremstilles i hjemmet.

 

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan med fordel bruges i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om

kronologi og sammenhæng for elever efter:

  • klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid i eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion”.
  • klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”.

 

untitled

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Du må arbejde for føden: Korn, kværn & valsemølle

Klassetrin: 3. – 6. kl.

Antal: max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur/teknik, Madkundskab

Varighed: 3 timer

Pris: 600 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Undervisningsforløbet begynder med en lille appetitvækker i form af en introduktion i billeder omhandlende kornets høst før mejetærskerens tid. Vi opdager og udforsker de 4 almindelige kornarter og diskuterer, hvordan de ser ud, og hvad de bruges til? Hvor kender eleverne kornarterne fra i deres egen hverdag?

 

Eleverne skal være møllersvende, og valse gryn på valsemøller og male hvedemel på kornkværne. Grynene tages med hjem, og hvedemelet bruger vi til pandekager. Men pandekager flyver ikke ind i munden af sig selv. Dejen skal piskes sammen og endelig kan pandekagerne bages på det varme brændekomfur.

 

Til slut taler vi om vejen fra korn til pandekage dengang som nu, og om oplevelsen af bogstaveligt at skulle arbejde for føden.

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan med fordel bruges i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om

kronologi og sammenhæng for elever efter:

  • klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid i eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion”.
  • klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”.

 

 Vaskedag 004

 

 

 

 

 

 

 

 

5) Knofedt og vaskebræt – Vask og renlighed  

Klassetrin: 3. – 6. kl.

Max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur og teknologi,

Varighed: 3 timer

Pris: 600 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Der er fokus på vask og renlighed ved vandpumpen i en tid, hvor der hverken er rindende vand i hanerne, brusebad, vaskemaskine, wc eller das. Eleverne hører om etagevask og bad i zinkbalje, og de skal på egen krop prøve at vaske tøj, som man gjorde det før de fuldautomatiske vaskemaskiners indtog.

 

Vask af tøj i 1930erne var hårdt fysisk arbejde og storvasken kunne foregå over flere dage. Tøjet blev sat i blød i store kar før optænding i gruekedlen tidligt næste morgen. Storvask krævede varmt vand. Alt tøjet skulle gennem hænderne flere gange, koges, skrubbes på vaskebræt, skylles i flere hold koldt vand og vrides, før det kunne hænges til tørre. Herefter skulle noget af tøjet stives, stryges eller rulles. En stor husholdning kunne få hjælp af en vaskekone, der kom tidligt om morgenen.

 

Eleverne prøver processen med at sætte tøjet i blød i kar, vaske tøjet på vaskebræt, skylle i koldt vand, vride og hænge til tørre. Under forløbet taler vi om 1930ernes dagligliv, børneliv og de meget krævende arbejdsprocesser som dagligdagens opgaver bød på og relaterer dem til elevernes egen tid og hverdag.

 

 

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan med fordel bruges i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om

kronologi og sammenhæng for elever efter:

  • klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid i eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion”.
  • klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”.

 

 

Høstbilleder 2009 2009 270

 

 

 

 

 

 

 

 

6) Karl og pige på et husmandssted i 1940erne

Klassetrin: 4. – 7. kl.

Antal: Max.1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur/teknik, Madkundskab

Varighed: 3 timer (kun mandage eller fredage)

Pris; 600 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Vi lægger ud med at tage det tidstypiske tøj på. Drengene får skjorter og kasket. Pigerne får nederdel, forklæde og tørklæde, mens vi åbner op for en dialog omkring kønnenes forskellige opgaver og roller. Eleverne får at vide, at de nu skal lege ”en dag som husmand og husmandskone”, og at arbejdet på et husmandssted var forskelligt for piger og drenge.

 

Drengene laver forefaldende karlearbejde ude. Der skal hakkes ukrudt, rives gårdsplads, plukkes græs til kaniner og høns eller muges ud. Drengene prøver også at slå reb på reberbane. Pigerne arbejder i stuehuset med pigearbejde. Der skal tændes op i brændekomfuret, bages boller, pumpes vand, gøres rent og vaskes op. Undervejs i forløbet serverer pigerne formiddagskaffe med nybagte boller for drengene. Vi slutter af med at lege en fælles leg med det nyslåede reb, så børnelivets leg og arbejde samt kønsroller også sættes i det perspektiv.

 

Eleverne hjælpes til at reflektere over, hvordan det var at være barn dengang i forhold til i dag? Og hvordan der er forskel på at være dreng og pige, dengang og nu?

 

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan med fordel bruges i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om

kronologi og sammenhæng for elever efter:

  • klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid i eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion”.
  • klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”.

 

025_27A 

 

 

 

 

 

 

 

7) Andelsmejeriet – fra mælk til smør

Klassetrin: 3. – 6. kl.

Antal: max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Natur/teknik, Madkundskab

Varighed: 1½ time

Pris: 400 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Vi ser på mejeriets indretning, og vi følger mælkens vej gennem systemet. Til sidst kærner I smør i

stampekærner. Det færdige smør får I med hjem. Eller I har brød med, så I kan smage det færdige smør nykærnet.

 

Eleverne får kendskab til mælkens behandling, og hvordan det ender som smør. De får viden om forskellige måder til kærning af smør, hvor de selv afprøver én måde, og får viden om hygiejnens betydning.

 

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan med fordel bruges i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om

kronologi og sammenhæng for elever efter:

  • klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid i eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion”.
  • klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”.

 

Kirke3 

 

 

 

 

 

 

 

8) Kirken i Andelslandsbyen

Klassetrin: 3. – 6. kl.

Antal: max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Kristendomskundskab, Dansk

Varighed: 1½ time

Pris: 400 kr + entré

 

Indhold og læringsmål:

Vi ser præstens bolig, men sætter fokus på selve kirken. Vi undersøger kirkens rum og inventar; Altertavle, knæfald, døbefond og kirkeskibe. Sammen kan vi synge en salme og afprøve prædikestolen. Hvilke personer kan være ansat i en kirke? Vi taler om, hvordan vi skal opføre os, når vi besøger en kirke.

Eleverne får kendskab til kirken, dens funktioner og begreber. I dialog udveksler vi erfaringer med brug af kirken.

 

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan med fordel bruges i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om

kronologi og sammenhæng for elever efter:

  • klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid i eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion”.
  • klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”.

 

 

For alle klassetrin:

 

Den Sorte Skole1

 

 

 

 

 

 

 

 

9) De 10 bud, ABC´en og den lille tabel – en skoledag I landsbyskolen

Indhold og Læringsmål:

Skole er noget at alle børn kender til og kan forholde sig til. I dette undervisningstilbud får børnene mulighed for at opleve en mini-skoledag som for 100 år siden. De møder den ”strenge Landsbylærer”, som ikke tåler urolige og ukoncentrerede skolebørn og som er klar til at give dem et svirp med spanskrøret, hvis de ikke makker ret. Børnene får en smagsprøve på, hvordan en skoledag foregår. De bliver hørt i salmeversene, læser op af ABC´en, lærer at skrive gammeldags skråskrift med pen og blæk, bliver hørt i den ”lille tabel”, og samtaler med lærerne om motiverne på de gammeldags anskuelsesbilleder, samtidigt med at de får fortalt om, hvordan børnelivet var for 100 år siden med masser af arbejde og meget lidt fritid.

 

Folkeskolens kompetencemål for historieundervisningen:

Dette forløb kan indgå i arbejdet mod at opnå historiefagets kompetencemål om kronologi og sammenhæng for elever efter og man kan benytte elevernes oplevelser af en anerledes skolegang til at perspektivere deres daglige skolegang som fx :

  1. klassetrin: at eleverne kan relatere ændringer i hverdagen og livsvilkår over tid til eget liv.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Familie og fællesskaber” samt ”Livsgrundlag og produktion
  1. klassetrin: at eleverne kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
  • God til færdigheds- og vidensmålene: ”Kronologi, brud og kontinuitet” samt ”Principper for overblik”

Klassetrin: 2. – 6. kl.

Antal: Max. 1 skoleklasse

Fagrelevans: Historie, Dansk, Matematik, Kristendomskundskab

Varighed: 1½ time

Pris: 600,- kr. + entre